fbpx

#SheDIDIT richt zich niet enkel op ondernemende vrouwen, maar ook studenten – de ondernemers van de toekomst. Met deze gedachten heeft #SheDIDIT een spel ontworpen: het Design Your Business game. Het is gemaakt voor jongeren uit allerlei richtingen. Ze leren via een real life case een zaak opbouwen om entrepreneurship en intrapreneurship te stimuleren. Gelijktijdig worden ze via een online vragenspel in elke ondernemingsfase ondersteund in hun potentiële drempels en drijfveren via interactieve filmpjes van de #SheDIDIT rolmodellen. Zo krijgen ze concrete, realistische feedback en direct te implementeren input voor hun volgende stappen. De deelnemende scholen kwamen op het #SheDIDIT Slotevent op 22 november 2019 in Gent hun onderneming pitchen. 

Welke scholen hebben als eerste kunnen proeven? 

  • Athena Campus Drie Hofsteden – Kortrijk 
  • De MAKZ – Knokke-Heist
  • Het College (KOV) – Vilvoorde
  • Groep INTRO vzw – Mechelen
  • Heilig Pius X-instituut – Antwerpen
  • Leefschool De Taalboom – Pelt

Jongeren ontdekken hun eigen talenten en worden gestimuleerd om na te denken hoe ze dit in een onderneming kunnen inzetten. Het ontdekken en stimuleren van jongeren hun eigen talenten en hoe ze dit kunnen een onderneming kunnen inzetten, is op zich al een grote winst als je op de schoolbanken zit. Het zorgt er voor dat leerlingen bewustere en juistere toekomstkeuzes zullen maken.

Wat krijgen de klassen? #SheDIDIT neemt al het werk op zich en de leerkrachten zijn onze partners in crime. 

  • Een algemene handleiding,
  • Een uitgebreide stappenplan,
  • Het online spel. 
  • Extra videomateriaal van de #SheDIDIT rolmodellen. 

Wat wil het spel realiseren? 

  • De kracht van rolmodellen en hun ervaringsgetuigenissen,
  • Diversiteit als de norm herkennen,
  • Een onderneemster als persoonlijke coach tijdens het proces,
  • Drijfveren en mogelijke drempels om te ondernemen, blootleggen/bespreekbaar maken,
  • De toegankelijkheid naar een divers leerlingenpubliek. 
FAQ's

1. Hoelang duurt dit traject
Het totale pakket bestaat uit 14 lesuren (bestaande uit 11 verplichte uren) en deelname aan het slotevent.

2. Voor wie?
Leerlingen uit het 6de en 7de middelbaar. Dit mogen jongeren uit verschillende richtingen zijn die een groep vormen om 1u in de week samen les te hebben. Het doel is om leerlingen vanuit allerlei richtingen te laten proeven van ondernemerschap en niet enkel de economische richtingen. Er kunnen meerdere groepen uit één school meedoen.

3. Doen jullie al een ondernemend project?
Goed zo! Het spel is namelijk opgebouwd zodat klassen kunnen aansluiten vanaf de productie-fase.

4. Wat met de jongens?
Jongens kunnen ook betrokken worden al zijn de rolmodellen wel vrouwen.

5. In welk vak wordt dit gegeven?
Dit wordt door de school zelf ingevuld.

6. Wat is mijn rol als leerkracht?
De sessies gebeuren onder toezicht van de leerkracht. Zowel de verkoop als de productie gebeurt tijdens de lesuren. Jongeren die buiten de lesuren wensen te verkopen of produceren dienen dit met de leerkracht af te stemmen. De (optionele) workshop neemt #SheDIDIT op zich. Tot slot ben je als leerkracht aanwezig op het slotevent.

7. Gratis, ja! En het startkapitaal?
Deelname is gratis! Startkapitaal voorzien, is een uitdaging van het ondernemingsproces. #SheDIDIT ondersteunt hierin door haar netwerk van organisaties en bedrijven aan te bieden. Daarnaast kunnen leerlingen kiezen voor het standaard document waarmee ze officieel geld kunnen lenen uit de omgeving. De jongeren kunnen ook zelf alternatieve mogelijkheden uitdenken zoals crowdfunding (Gofundme,..) of door subsidies aan te vragen bij #SheDIDIT. Deze subsidies bestaan uit 1. een basisproduct (d.i. een totebag) of 2. een dienst (d.i. een website).

Contact info

Tijdens heel dit traject houdt #SheDIDIT de vinger aan de pols en kan de school bij haar terecht met haar vragen. Wil je meer informatie, aarzel niet om siham@muslinked.be te contacteren!

X