fbpx

#SheDIDIT Goes To School

#SheDIDIT draait om het zichtbaar maken van ondernemende vrouwen met diverse roots. Met rolmodellen wil #SheDIDIT jongeren inspireren die hun keuzes nog moeten maken, door met hen de drempels naar ondernemerschap te bespreken, en met minstens 20 heel diverse klassen het Design Your Business te spelen.

Het Design Your Business spel is gemaakt voor jongeren uit allerlei richtingen. Ze leren via een real life case een zaak opbouwen om entrepreneurship en intrapreneurship te stimuleren. Gelijktijdig worden ze via een online vragenspel in elke ondernemingsfase ondersteund in hun potentiële drempels en drijfveren via interactieve filmpjes van de rolmodellen. Zo krijgen ze concrete, realistische feedback en direct te implementeren input voor hun volgende stappen. De leerlingen van de klassen die met het beste idee of de origineelste aanpak komen, worden uitgenodigd voor de pitchwedstrijd op het slotevent.

Jongeren ontdekken hun eigen talenten en worden gestimuleerd om na te denken hoe ze dit in een onderneming kunnen inzetten. Het ontdekken en stimuleren van jongeren hun eigen talenten en hoe ze dit kunnen een onderneming kunnen inzetten, is op zich al een grote winst als je op de schoolbanken zit. Het zorgt er voor dat leerlingen bewustere en juistere toekomstkeuzes zullen maken.

#SheDIDIT neemt al het werk op zich, en de leerkrachten zijn onze partners in crime. Wat krijgen de klassen?

  • Een handleiding met alles in,
  • Een online game,
  • Persoonlijke coaching van één van onze leading ladies
  • En de kans om in de prijzen te vallen.

Daarnaast zullen de good practices van de verschillende klassen achteraf opgenomen worden in onze te publiceren boek.

Ken jij of ben je een leerkracht? 

Vind jij diversiteit belangrijk en wil jij jongeren stimuleren om te ondernemen

Dan ben jij één van onze ambassadeursscholen!


Interesse? Meld je dan aan op http://bit.ly/2W2VupG

 

#SheDIDIT ambassadeursscholen

    Deze scholen gaan alvast de uitdaging aan. Doe jij ook mee? 

    • Athena Campus Drie Hofsteden Kortrijk 

    • Het College Vilvoorde

    Het laatstejaarsproject van #SheDIDIT werkt aanvullend op bestaande initiatieven zoals Plankgas of minionderneming met een focus op onze sterktes:

    De kracht van rolmodellen en hun ervaringsgetuigenissen

    Diversiteit als de norm

    Een onderneemster als persoonlijke coach tijdens het proces

    Drijfveren en mogelijke drempels om te ondernemen, blootleggen/bespreekbaar maken

    De toegankelijkheid naar een divers leerlingenpubliek

    FAQ’s

    1. Hoelang duurt dit traject
      Het totale pakket bestaat uit 14 lesuren (bestaande uit 11 verplichte uren) en deelname aan het slotevent.
    2.  Voor wie?
      Leerlingen uit het 6de en 7de middelbaar. Dit mogen jongeren uit verschillende richtingen zijn die een groep vormen om 1u in de week samen les te hebben. Het doel is om leerlingen vanuit allerlei richtingen te laten proeven van ondernemerschap en niet enkel de economische richtingen. Er kunnen meerdere groepen uit één school meedoen.
    3. Doen jullie al een ondernemend project? Goed zo! Het spel is namelijk opgebouwd zodat klassen kunnen aansluiten vanaf de productie-fase.
    4. Wat met de jongens?
      Jongens kunnen ook betrokken worden al zijn de rolmodellen wel vrouwen.
    5. In welk vak wordt dit gegeven?
      Dit wordt door de school zelf ingevuld.
    6. Wat is mijn rol als leerkracht?
      De sessies gebeuren onder toezicht van de leerkracht. Zowel de verkoop als de productie gebeurt tijdens de lesuren. Jongeren die buiten de lesuren wensen te verkopen of produceren dienen dit met de leerkracht af te stemmen. De (optionele) workshop neemt #SheDIDIT op zich. Tot slot ben je als leerkracht aanwezig op het slotevent.
    7. Gratis, ja! En het startkapitaal?
      Deelname is gratis! Startkapitaal voorzien, is een uitdaging van het ondernemingsproces. #SheDIDIT ondersteunt hierin door haar netwerk van organisaties en bedrijven aan te bieden. Daarnaast kunnen leerlingen kiezen voor het standaard document waarmee ze officieel geld kunnen lenen uit de omgeving. De jongeren kunnen ook zelf alternatieve mogelijkheden uitdenken zoals crowdfunding (Gofundme,..) of door subsidies aan te vragen bij #SheDIDIT. Deze subsidies bestaan uit 1. een basisproduct (d.i. een totebag) of 2. een dienst (d.i. een website).

    Tijdens heel dit traject houdt #SheDIDIT de vinger aan de pols en kan de school bij haar terecht met haar vragen.

    Contactpersonen: katia.krivoruchko@markantvzw.be en khadija@muslinked.be

    X