Skip to content Skip to footer

You are the most valuable investment you'll ever make.

Entrepreneurship is not one size fits all. In addition to general practical or administrative knowledge, expertise within a specific sector or theme is also crucial. Immersing yourself in what you will be practicing daily. For this reason, #SheDIDIT offers two paid training programs to strengthen your skills in this area. Have you recently started your business or are you facing obstacles? Or do you need financial knowledge or a deep dive into the hospitality sector? Sign up for our #SheCourses (currently available only in Dutch): 

Investeer in jezelf!

Heb je twijfels of zit je met bepaalde vragen? Schrijf je in voor de infosessie op dinsdag 2 april (19h tot 20h). De opleidingsverantwoordelijke neemt je mee in de inhoud en zal al je vragen beantwoorden!

Cursus Financiën|Start slim: Financiële fundamenten voor beginnende ondernemers

Geen idee hoe je je financiën moet beheren als startende ondernemer? Is er een stappenplan of zaken dat je niet mag vergeten? Hoe hou je je onderneming financieel gezond? En waar begin je met budgetten, cashflow, boekhouders,… Dit en meer leer je tijdens de opleiding. Financiële experten doorlopen met jou het proces zodat je eindigt met een rugzak vol kennis!

De coaches

Sessie 1: Jaarlijkse budgettering | Maandag 22 april

Praktische info
Maandag 22 april 2024, van 13h tot 16h, en gaat door bij #SheHQ (Statiestraat 5, 2600 Berchem)

Over de sessie
Dompel jezelf onder in de wereld van budgetteringen. Van het verzamelen van relevante data tot het betrekken van verschillende afdelingen, krijg inzicht in hoe je een effectief budget opstelt, inclusief het formuleren van doelstellingen. En natuurlijk eindigen met een sterk financieel plan! Tijdens deze sessie leer je:

  • Wat is budgetteringen, welke stappen er zijn en welke info je moet verzamelen.
  • Welke soorten budgetten bestaan er, hoe bepaal je je doelstellingen, en hoe stel je een financieel budgetplan op.
  • Leer je budget analyseren, waar let je op en wanneer grijp je in?
  •  Welke tools of programma’s zijn interessant.
  • Tips & tricks voor goede budgettering, en hoe omgaan met risico-analyse/onzekerheden.

Over de coach
Latifa El Abbas is founder van Fidulea Accounting & A+ Consulting, waar ze ondernemers ondersteunt in het oprichten van hun business, opmaken van financiële plannen, kostprijsberekeningen, voeren van een volledige boekhouding, aangifte personenbelastingen, opmaken jaarrekeningen, opmaak wettelijke verslagen en vennootschapsbelastingen. 

Meer over Fidulea

Sessie 2: Persoonlijke budgettering met WiseBudget | Maandag 6 mei

Praktische info
Maandag 6 mei, van 9h30 tot 12h30, en gaat door bij #SheHQ (Statiestraat 5, 2600 Berchem). Deze sessie wordt samen gegeven met sessie 3.

Over de sessie
Ontdek de kracht van een positieve money mindset en leer hoe persoonlijke financiën jouw leven kunnen transformeren. Verken de basisprincipes van budgettering, identificeer je valkuilen en groeipunten, en krijg praktische begeleiding bij het opstellen van een persoonlijk budget. Stap in een veilige omgeving waar al je vragen over geld welkom zijn en maak gebruik van de WiseBudgettool voor een doordachte financiële planning. Wat leer je in deze sessie: 

  • Inzichten krijgen in geldzaken en hoe financiën een hefboom kunnen zijn naar een positieve mindset
  • Leren om te budgetteren en waar je rekening mee moet houden
  • Ontdekken van je mindset, valkuilen en groeipunten
  • Gebruik van WiseBudget als tool

Over de coach
Jabir Basir heeft 12 jaar ervaring in international business management met een passie voor finance en persoonlijke money management. Zijn ervaring vertaald zich in WiseBudget, een app die money management vergemakkelijkt door te monitoren, budget beheer, … Een tool die jou helpt bij jouw persoonlijke budgettering! 

Meer over WiseBudget

Sessie 3: Cashflow beheren | Maandag 6 mei

Praktische info
Maandag 6 mei, van 13h tot 16h, en gaat door bij #SheHQ (Statiestraat 5, 2600 Berchem). Deze sessie wordt samen gegeven met sessie 2.

Over de sessie
Ondernemers zijn geen ‘go with the flow’ types, om je cashflow te beheren moet je zelf jouw flow bepalen en deze in de gaten houden. Hoe doe je dat en hoe zorg je ervoor dat je onderneming gezond blijft ten alle tijden. Een goede grip op je financiën is de eerste stap, het begrijpen van de cijfers en toekomstperspectief hebben. Tijdens deze sessie leer je:

  • Wat is cashflow?
  • Hoe maak je een cashflow overzicht met je inkomsten en uitgaven.
  • Hoe kan je je onderneming gezond houden, wat zijn de succespunten en valkuilen.
  • Opvolgen van facturen. Omgaan met debiteuren en crediteuren.
  • Optimalisatie van voorraadbeheer en kostenbeheersing om onnodige uitgaven te vermijden.
  • Hoe bouw je een buffer of reserves op, optimalisatie van je inkomsten/uitgaven.
  • Mogelijkheden voor verschillende inkomstenstromen, en veerkrachtig worden tegen financiële schommelingen.

Over de coach
Latifa El Abbas is founder van Fidulea Accounting & A+ Consulting, waar ze ondernemers ondersteunt in het oprichten van hun business, opmaken van financiële plannen, kostprijsberekeningen, voeren van een volledige boekhouding, aangifte personenbelastingen, opmaken jaarrekeningen, opmaak wettelijke verslagen en vennootschapsbelastingen. 

Meer over Fidulea

Sessie 4: Personenbelastingen | Maandag 17 juni

Praktische info
Maandag 17 juni, van 9h30 tot 12h30, en gaat door bij #SheHQ (Statiestraat 5, 2600 Berchem). Deze sessie wordt samen gegeven met sessie 5.

Over de sessie
Als ondernemer kan je je personenbelastingen optimaliseren! Door de juiste kennis, de regels en uitzonderingen te kennen, kan je kosten aftrekken wat voor jou voordelig kan zijn op het einde van de rit. In deze sessie leer je:

  • Welke kosten kan je aftrekken: de belangrijke regels en uitzonderingen.
  • Het onderscheid tussen kosten voor zelfstandigen, particulieren, freelancers,… wat mag en wat mag niet.
  • Het bespreken van bijzondere situaties (bijv. buitenlandse inkomsten, werkgerelateerde verplaatsingskosten,..).
  • Hoe kan je je belastingaangifte optimaliseren.
  • Het aanreiken van tools/bronnen rond info over aftrekbare kosten.

Over de coach
Yasin Komut is founder van Pink Bay, een accountancy bureau die gespecialiseerd is in o.a. boekhouding, HR vraagstukken, administratie, optimalisatie bedrijfsprocessen, enzovoort. Yasin heeft + 13 jaar ervaring in het adviseren en begeleiden van ondernemingen in hun belastingen.

Meer over Pink Bay

Sessie 5: Negotation skills | Maandag 17 juni

Praktische info
Maandag 17 juni, van 13h30 tot 16h00, en gaat door bij #SheHQ (Statiestraat 5, 2600 Berchem). Deze sessie wordt samen gegeven met sessie 4.

Over de sessie
Onderhandelen; de een doet het liever dan de andere, maar het is een essentiële skill voor ondernemers. Je krijgt prijzen van zowel leveranciers en klanten te horen, hoe zorg je voor de juiste prijs en waar moet je allemaal rekening mee houden? En vooral hoe blijf je standvastig in je mindset en hetgeen je vraagt! Tijdens deze sessie leer je:

  • De psychologie achter onderhandelen.
  • Leren onderhandelen met je klanten en leveranciers.
  • Type prijsverhogingen en welke zijn voor de klanten en welke zijn voor jou.
  • Hoe maak je een offerte op en wat is verplicht om te vermelden?
  • Wat is belangrijk in je algemene voorwaarden?
  • Handige tips & tricks en tools.

Over de coach
Soraya El Khounachar is de founder van The Legal House en advocaat in o.a. vennootschapsrecht, ondernemingsrecht en expert in contractonderhandelingen. Ze ondersteunt en adviseert ondernemers in juridische aspecten.

Meer over The Legal House

€ 225 (incl. btw)

Praktische info

  • De opleiding gaan door bij #SheHQ, Statiestraat 5, 2600 Antwerpen-Berchem of online, dit wordt expliciet vermeld.
  • Betaling gebeurd na inschrijving. Een factuur is mogelijk en op te vragen bij opleidingsverantwoordelijke Wendy Agyin (wendy@shedidit.be)
  • Annuleren is mogelijk tot en met 8 maart 2024. Nadien blijft het volledige bedrag van de opleiding verschuldigd. Een deelnemer kan zich laten vervangen door iemand anders, mits tijdig doorgegeven aan opleidingsverantwoordelijke Wendy Agyin.
  • KMO-portefeuille is voor deze opleiding niet van toepassing.
  • Interesse in beide opleidingen? Geniet van een gigantische korting door slechts € 300 te betalen voor beide trajecten.

Cursus Horeca|Basis fundamenten voor een succesvolle horecazaak

Wil je graag een horecazaak starten, maar geen idee wat je moet doen buiten de gerechten voorbereiden? In deze opleiding nemen horeca experten jou mee in hun ervaring en leer je alles over prijszetting, voedselveiligheid, marketing en beheer van budgetten. 

De coaches

Sessie 1: Patty's Kitchen, het sucessverhaal | Maandag 15 april

Praktische info
Maandag 15 april 2024, van 9h30 tot 12h30, en gaat door bij #SheHQ (Statiestraat 5, 2600 Berchem). Deze sessie wordt samen gegeven met sessie 2.

Over de sessie
Het starten van een foodbusiness lijkt voor veel startende ondernemers een uitdaging door de specifieke regelgeving. Is het idee financieel haalbaar? Hoe kan ik beginnen zonder een groot startkapitaal? Wat is mijn succeskans? Allemaal vragen die een ondernemer wakker houden. Tijdens deze sessie neemt Patty je mee in haar verhaal, hoe zij haar antwoorden zocht en vond. Wat zal je leren?

  • Hoe is Patty begonnen, van bijberoep naar een foodtruck, vervolgens naar een horecazaak (koffie en brunch bar) met een groot team naar cateringsbedrijf in slechts 8 jaar tijd.
  • Een inkijk in de financiën van Patty, de realistische omzet rekening houdend met jaaromzet en de % gemaakte winst. Cijfers kunnen je misleiden, maar Patty’s kennis niet.
  • De ervaringen, lessen, moeilijkheden, uitdagingen… die Patty heeft moeten overwinnen. Een kijkje achter het succes dat een vertekend beeld geeft.

Over de coach
Patty Maureira is een ervaren foodpreneur. Ze is geboren en getogen in Chile, waar ze geschoold werd in de keuken. Eenmaal in België begon haar ondernemersavontuur met haar eigen foodtruck, hippe koffiebar (Sister’s Bean) & sinds 2022 gefocust op haar empanada- en cateringsdiensten via Patty’s Kitchen. Ze is gespecialiseerd in alles wat met voedsel te maken heeft, in het runnen van een fysieke ruimte en het aansturen van een team.

Sessie 2: Voedselveiligheid | Maandag 15 april

Praktische info
Maandag 25 maart 2024, van 13h30 tot 15h30, en gaat door bij #SheHQ (Statiestraat 5, 2600 Berchem). Deze sessie wordt samen gegeven met sessie 1.

Over de sessie
Wat is het FAVV (Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen) en waarom moet je daar rekening mee houden? Voel jij je onzeker als het gaat om de regelgeving, of schrik dat je iets verkeerd doet? En wat met die HACCP plan? Als ervaren foodpreneur leert Patty jou stappen wat je moet doen en waar je rekening mee moet houden. Wat leer je in deze sessie?

  • Wat is een HACCP plan (safety plan) en hoe vul je deze in voor je eigen zaak? 
  • Welke gidsen, boeken en fiches van de FAVV moet je zeker hebben (afprinten ook!) om je HACCP plan te implementeren?
  • Wat zijn je verantwoordelijkheden en verplichtingen als Voedingsproducent?

Over de coach
Patty Maureira is een ervaren foodpreneur. Ze is geboren en getogen in Chile, waar ze geschoold werd in de keuken. Eenmaal in België begon haar ondernemersavontuur met haar eigen foodtruck, hippe koffiebar (Sister’s Bean) & sinds 2022 gefocust op haar empanada- en cateringsdiensten via Patty’s Kitchen. Ze is gespecialiseerd in alles wat met voedsel te maken heeft, in het runnen van een fysieke ruimte en het aansturen van een team.

Sessie 3: Aanwerving personeel | Maandag 13 mei

Praktische info
Maandag 13 mei 2024, van 13h tot 16h en gaat online door.

Over de sessie
Ondernemers starten vaak alleen en denken dat het altijd een solo-avontuur zal zijn. Dat het ook de beste optie is omdat je op die manier geen team moet managen of zaken uit handen hoeft te geven. Of, je wilt de complexe wetgeving van personeel vermijden. Maar als foodpreneur heb je een helpende hand nodig bij bijv. grote opdrachten zoals een festival. In deze sessie deelt Patty haar ervaring en kennis over hoe je een persoon aanwerft en de regelgeving. Wat zal je leren?

  • De alternatieven om flexibele personeel aan te nemen.
  • Het onderscheid in de verschillende statuten bijv. flexib-jobs, studenten, en de extra’s.
  • Hoe kan je freelancers inzetten om je te ondersteunen?
  • Hoe gebruik je uitzendbureau’s voor horeca en retailsector?

Deze workshop vervangt niet de expertise van een sociaal secretariaat, maar biedt een oriëntatie en praktische tools om aan de slag te gaan. Het voorziet je van de nodige kennis om de verschillende opties af te wegen.

Over de coach
Patty Maureira is een ervaren foodpreneur. Ze is geboren en getogen in Chile, waar ze geschoold werd in de keuken. Eenmaal in België begon haar ondernemersavontuur met haar eigen foodtruck, hippe koffiebar (Sister’s Bean) & sinds 2022 gefocust op haar empanada- en cateringsdiensten via Patty’s Kitchen. Ze is gespecialiseerd in alles wat met voedsel te maken heeft, in het runnen van een fysieke ruimte en het aansturen van een team.

Sessie 4: Kosten & prijszetting | Dinsdag 21 mei

Praktische info
Dinsdag 21 mei 2024, van 13h tot 16h, en gaat online door.

Over de sessie
Het is een moeilijk gebeuren: een prijs kiezen voor je producten. In elke sector is het moeilijk, maar bij voedsel nog een tikkeltje meer. Het is van cruciaal belang dat je op de hoogte bent van je kosten, en wat je moet meerekenen in je verkoopprijs. De voedingssector is een competitieve sector, de juiste prijs gelinkt aan het juiste aanbod is de sleutel tot success. Wat zal je in deze sessie leren?

  • Prijszetting is geen exacte wetenschap of standaardformule, hoe blijf je flexibel? 
  • Hoe bepaal je de effectieve kost van je producten?
  • Welke vaste en variabele kosten moet je rekening mee houden?
  • Wat is break-even en waarom is het belangrijk?

Over de coach
Patty Maureira is een ervaren foodpreneur. Ze is geboren en getogen in Chile, waar ze geschoold werd in de keuken. Eenmaal in België begon haar ondernemersavontuur met haar eigen foodtruck, hippe koffiebar (Sister’s Bean) & sinds 2022 gefocust op haar empanada- en cateringsdiensten via Patty’s Kitchen. Ze is gespecialiseerd in alles wat met voedsel te maken heeft, in het runnen van een fysieke ruimte en het aansturen van een team.

Sessie 5: Financiële inzichten | Maandag 10 juni

Praktische info
Maandag 10 juni 2024, van 9h30 tot 12h30, en gaat door bij #SheHQ (Statiestraat 5, 2600 Berchem). Deze sessie wordt samen gegeven met sessie 6.

Over de sessie
Tijdens deze sessie leer je:

  • Begrijpen van je cijfers, zoals o.a. de foodkost en marges. Wat betekenen je inkomsten.
  • Cijfers leren vergelijken per dag, per week en per maand. Onderscheid kennen / voorspellen van drukke periodes of dagen. 
  • Analyseren van je verkoop en omzetten naar rapporten.
  • Hoe zet je je personeel optimaal in qua productiviteit, wanneer en waar is het laag. Wat is hun effectieve kost per uur.
  • Leren ‘menu engineering’, analyseren welke gerechten het beste verkopen en waarom.

Over de coach
Joery Lauwers’s avontuur in de financiële wereld begon bij KPMG, waarna hij als CFO bij Hawaiian Poké Bowl een diepe duik nam in de dynamiek van snelgroeiende bedrijven. Die reis leidde tot de oprichting van Watchtower, waar hij met zijn team ondernemers ondersteunen bij het stroomlijnen van hun financiële rapportages en het scherp houden op hun KPI’s. Het doel? Het ontrafelen van cijfers om jouw winstgevendheid een boost te geven en de verhalen achter de cijfers zichtbaar te maken. Bij Watchtower draait alles om het leggen van een solide basis voor jouw bedrijf, waarbij we samenwerken aan groei en bloei door inzichtelijk en effectief financieel beheer.

Over WatchTower

Sessie 6: Foodmarketing | Maandag 10 juni

Praktische info
Maandag 10 juni 2024, van 14h45 tot 17h30, en gaat door bij #SheHQ (Statiestraat 5, 2600 Berchem). Deze sessie wordt samen gegeven met sessie 5.

Over de sessie
In de zoektocht naar een restaurant of plek om te bestellen, zijn sociale mediakanalen een cruciale rol beginnen spelen. Al scrollend kiezen klanten waar ze in in hebben door foodcontent op TikTok en Instagram. Als restaurant of ondernemer die in het algemeen eten verkoopt, is het belangrijk dat je gerechten mooi én aantrekkelijk online verschijnen. Hoe pak je dat aan? Hoe zorg je ervoor dat de juiste mensen online over jouw restaurant content plaatsen? Hoe schakel je influencers in en hoe werk je best samen? En natuurlijk, hoe zorg je ervoor dat mensen bij het zien van jouw foto’s beginnen te watertanden? Als ervaren foodblogger deelt Princela al haar geheimen, tips & tricks! Wat zal je in deze sessie leren?

  • Het succesverhaal van Princela als foodblogger
  • Wat is influencer marketing en welke aanpak werkt het beste bij jouw concept?
  • Waar moet je op letten als je je gerechten online zet, wat is belangrijk?
  • Wat is user generated content en hoe zorg je ervoor dat mensen jou willen filmen/posten?
  • Valkuilen & learnings mbt foodinfluencing

Over de coach
Princela Boatey is sinds 2020 foodblogger ‘She.dreamsaboutfood” in Antwerpen. Met een bachelor Communicatiemanagement (optie PR) en master Bedrijfskunde heeft ze de juiste tools meegekregen om haar foodblog in stand te houden. Sinds 2023 werkt ze ook als Influencer en paid advertising marketeer bij VRT.

Meer over She.dreamsaboutfood.

€ 225 (incl. btw)

Praktische info

  • De opleiding gaan door bij #SheHQ, Statiestraat 5, 2600 Antwerpen-Berchem of online, dit wordt expliciet vermeld.
  • Betaling gebeurd na inschrijving. Een factuur is mogelijk en op te vragen bij opleidingsverantwoordelijke Wendy Agyin (wendy@shedidit.be)
  • Annuleren is mogelijk tot en met 8 maart 2024. Nadien blijft het volledige bedrag van de opleiding verschuldigd. Een deelnemer kan zich laten vervangen door iemand anders, mits tijdig doorgegeven aan opleidingsverantwoordelijke Wendy Agyin.
  • KMO-portefeuille is voor deze opleiding niet van toepassing.
  • Interesse in beide opleidingen? Geniet van een gigantische korting door slechts € 300 te betalen voor beide trajecten.

Inschrijvingen gesloten